Poniższy tekst to transkrypcja powyższego filmu wygenerowana maszynowo i nieznacznie poprawiony, również maszynowo 🙂 :
Dzień dobry! Jak widzicie, pięknie świeci słońce, więc mamy dobry dzień i zbieramy kilowatogodziny. Natomiast dzisiaj chciałbym poruszyć zupełnie inny temat. Jeśli kogoś interesują tylko kwestie off-grid, fotowoltaiki, elektroniki czy majsterkowania, to ten film może nie trafić w wasze gusta. Jednak chciałbym podzielić się czymś, co mnie ostatnio spotkało, a o czym mało jest informacji w internecie. Może ta wiedza komuś się przyda.
Mam kamerę GoPro, która ma już swoje lata. Kupiłem ją długo po premierze, ale z tego co pamiętam, ceny nie zmieniły się znacąco od dnia debiutu. Używałem jej do różnych projektów i sprawdzała się dobrze. W tamtym czasie GoPro nie miało konkurencji, a chińskie kamery jak Xiaomi wypadały dosyć przeciętnie. Dopiero później DJI wszedł w ten segment, ale ich kamery były mniej udane.
Jeśli chodzi o GoPro Hero 7, to mam do niej dwa główne zastrzeżenia. Po pierwsze, czas pracy na baterii był krótki, co było wiadome. Po drugie, kamera miała problem z oprogramowaniem — zawieszała się i przestawała działać, co było irytujące. Ostatnio, gdy ładowałem ją, coś błysnęło w ładowarce, poczułem zapach spalenizny i kamera przestała działać. Po prostu się nie uruchamiała.
Korzystam z subskrypcji GoPro, która oferuje program „Free Camera Replacement — No Questions Asked”. Postanowiłem to sprawdzić i okazało się, że działa to również na starsze modele. Wystarczyło zgłosić problem, a firma wymieniła kamerę. Chciałbym podzielić się procesem wymiany, bo może to być pomocne dla osób posiadających stare GoPro.
Jak przebiegał proces wymiany? Miając aktywną subskrypcję i przypisaną do konta kamerę, wchodzimy na stronę GoPro, wybieramy zakładkę „Kontakt”, a potem „GoPro Support” na dole strony. Tam wypełniamy formularz, podając adres e-mail, numer seryjny kamery (znajduje się pod naklejkaą), numer telefonu i imię oraz nazwisko. Następnie klikamy „Skontaktuj się z biurem obsługi klienta”.
Jeśli zgłoszenie jest w godzinach pracy supportu, możemy otrzymać pomoc na czacie lub telefonicznie. Po godzinach dostajemy informację, że oddzwonią w ciągu 1-2 dni. Tak też było w moim przypadku — skontaktował się ze mną konsultant z austriackim numerem kierunkowym. Rozmawiałem po angielsku, ale dla osób preferujących polski może to być problem.
Opisałem problem, konsultant potwierdził możliwość wymiany. Jednak wymiana nie jest całkowicie darmowa — obowiązuje opłata 100 euro, plus koszt subskrypcji (50 euro). W sumie to około 600-700 zł. Dodatkowo GoPro Hero 7 nie było już na magazynie, podobnie jak Hero 8, 9 i 10. Zaproponowano mi wymianę na GoPro Hero 11, co było miłym zaskoczeniem.
Choć nie planowałem takiego wydatku, zdecydowałem się na wymianę. Ponieważ starsze akcesoria mogły nie pasować, konsultant dorzucił mi nową baterię i statyw „Shorty”. Całość dotarła po kilku perypetiach z płatnością.
Warto dodać, że w przypadku nowszych kamer należy odesłać uszkodzoną jednostkę. Starsze modele, jak moja sódemka, nie muszą być zwracane, co może dać opcję naprawy na własną rękę.
Podsumowując: system wymiany GoPro działa sprawnie. Jeśli macie starszą kamerę i subskrypcję, możecie z niego skorzystać. Trzeba jednak pamiętać o dodatkowych kosztach. Kamera, którą dostajemy, to ten sam model, który posiadamy, chyba że nie jest już dostępny — wtedy można dostać nowszą wersję. W moim przypadku skok był aż o cztery generacje, co było sporą poprawą.
Na koniec: jeśli podoba wam się to, co robię, zachęcam do subskrybowania kanału, lajkowania filmu i zostawienia komentarza. Nie zajmuję się tylko fotowoltaiką i off-gridem, więc czasem będzie coś zupełnie innego. Jeśli chcecie mnie wesprzeć, można to zrobić poprzez linki pod filmem. Na dziś to tyle. Trzymajcie się, cześć!